Retail Awards Belgium
De Retail Awards Belgium zijn een onderdeel van de Hospitality Awards Belgium. Ze vormen één geheel met de Horeca Awards Belgium.
Zoals de naam het laat vermoeden, is het een wedstrijdformule: populair doch met een duidelijke en nobele doelstelling: het bestendigen van de algemene kwaliteit in de retailsector en eventueel deze zelfs te verbeteren.
Het is algemeen geweten dat de retail-sector moeilijke tijden doormaakt en terecht om positieve aandacht vraagt. De sector is met zijn toeleveranciers de grootste werkgever in België. Wanneer de gasten verpozen, zijn andere mensen achter de schermen druk in de weer om die gasten op hun wenken te bedienen. Maar de sector verdient meer steun, hulp, bijstand en aandacht. Van iedereen. Niet alleen om aan te dringen op steunmaatregelen overheidswege en officiële instanties, maar voornamelijk door onszelf: de retailsector.
Het bestendigen van de algemene kwaliteit in de Retail-sector en eventueel deze zelfs te verbeteren. De formule heeft een sociaal draagvlak. Zij wil vakkundig zijn in haar concept en in de uitvoering ervan. Ze streeft ernaar het publiek en de professionelen een positieve kijk te geven op het Retail-gebeuren ter opwaardering en professionalisering van alle deelaspecten in de Retail-sector. Een flinke portie gezond verstand, vakkundig management, klantvriendelijk- en gastvrijheid zijn de 4 belangrijkste basissen tot het in stand houden van het kliënteel
Noem het maar het wederkerigheidsprincipe:
Dus: door te kiezen voor kwaliteit. Door als gast positief-kritisch te zijn in horecazaken ontstaat er een onderling wederkerige WIN-WIN situatie:
De retailzaak krijgt gouden tips om zijn klant beter te bedienen. De retail-uitbater wil immers niets liever dan dat de klant morgen terugkomt om te genieten van een verbeterde service.
De klant zelf helpt niet alleen de serviceverlener, hij bewijst voornamelijk zichzelf een dienst omdat hij bij een volgend bezoek kan rekenen op verbetering, tenminste als die nodig is.
We kunnen gezamenlijk als gasten/consumenten aan de retail laten weten wat we willen door onze mening te uiten. De Retail Awards zijn daartoe het medium bij uitstek. Wij horen geen onmogelijke dingen van onze retail-uitbaters te vragen, maar wij dienen hen vriendelijk te tippen over hoe zij zich nog verdienstelijker kunnen maken voor ons als gast. Met andere woorden de organisatie Retail Awards wil een absoluut positieve feedback geven op deze sector door een positieve, hartverwarmende en ondersteunende stem te laten horen vanuit de bevolking naar ‘hun’ retailzaak.
De wedstrijdformule is een hulpmiddel om de kleine middenstander en Retailers een hart onder de riem te steken. Het zal een stroom van positieve, helpende reacties opleveren voor iedere zelfstandige handelaar. Elke deelnemer zal zijn retailzaak op maat van zijn gasten verder kunnen uitbouwen aan de hand van de wedstrijdresultaten. De retailzaak zet zichzelf met deze Awards in de kijker en getuigt van de wil om nog beter ten dienste te staan van hun klanten.
De deelnemers aan de Retail Awards worden niet gekozen om hun mooi uitstalraam maar wel om hun dagdagelijkse inzet voor de klant, dienstverlening, klantvriendelijkheid, gastvrijheid, service en management.