Jurering

Het is steeds onze bedoeling geweest om een algemene foto van de horecasector te nemen op basis van een reeks criteria, waarbij ‘klantvriendelijkheid’ tot het belangrijkste aspect behoort.

Gastvrijheid is namelijk ‘alles’ wat van binnenuit komt en zit voor een groot deel in onze persoonlijkheid.

Verder spelen natuurlijk vak-en productkennis ook een heel belangrijke rol en wordt er tevens ook veel belang gehecht aan de algemene en interne communicatie in de horecaonderneming.

‘Sociale media’ is in een wereld, waar mensen trouwens minder sociaal worden, steeds belangrijker geworden en vormt hét herkend én hét opgemerkt worden, steeds een grotere rol en daarom hecht onze jury dan ook meer dan de broodnodige aandacht aan de inhoud en het up to date houden van een professionele website en de inspiratie van de sociale media, zodoende de juiste doelgroep kan bereikt worden en de horeca ondernemer deze doelgroep zelfs meer dan kan uitbreiden.

Het vak van hotelier, kok en het bedieningsambt heeft verder een zeer lange historie en een grote traditie, waar tevens ook veel persoonlijke kwaliteiten komen bij kijken en die bestaan uit tastbare en niet-tastbare factoren en kan goed gastheerschap niet gestandaardiseerd worden, want inderdaad is geen enkele gast te vergelijken met een andere gast.

Om dit alles te bewerkstelligen gaan wij onze deelnemers onderwerpen aan 4 criteria waaraan in totaal 100 punten kunnen worden toegekend voor de kandidaat. Deze onderverdeling bestaat uit:

  1. Een up to date en veel omvattende algemene vragenlijst, die de meeste van hogergenoemde punten behandelt en deze onder een welbepaalde tijdsdruk moet beantwoord en geretourneerd worden: 50 punten
  2. Een mystery call, die de accuraatheid, de beleefdheid, het taalgebruik, het modern gastheerschap en zelfs het ondernemerschap van onze horeca ondernemer met deze tegen het licht houdt: 20 punten
  3. Het beheer van de website en de sociale media: 20 punten
  4. Het organisatietalent van de horeca uitbater wordt verder even op de proef gesteld door de online stemming*: 10 punten

* Deze online stemmings loopt gedurende 1 maand en deze aanvangsdatum wordt later tijdig door het secretariaat medegedeeld. Voor ondernemingen, hotels of gastronomische restaurants desnoods andere, die gezien de aard van hun bedrijf, dit onderdeel vrij moeilijk of gevoelig ligt, kan hiervoor mits een schriftelijk aanvraag een uitzondering worden toegekend. Zij verklaren zich dan akkoord met een algemeen puntencijfer van 5/10.

De aanvaarde deelnemers zullen via een bevestigingsmail op de hoogte gebracht worden van hun nominatie.

En dat de bésten onder de ingeschreven kandidaten mogen winnen, maar vergeet hierbij zeker niet dat iedereen, die aan onze award inschrijving deelneemt een echte ‘winnaar’ is…vermits jullie zorgen voor de allerbeste kwaliteitsbeleving voor al jullie gasten, alvast een dikke proficiat hiervoor.