Het feest van de allerbesten

Een Lion d’Or is een professionele ereprijs voor horecapersoonlijkheden en bedrijven, die door hun trouwe dienst, hun inlevingsvermogen, hun enthousiasme en hun betrokkenheid  aan onze horecawereld. En die zich reeds gedurende verschillende jaren in de kijker hebben geplaatst en een meer dan bijzondere waardering van iedereen verdienen, én verbonden zijn met onze mooie en duurzame gastvrijheidsbranche.

Hierbij ook nog een welgemeende dikke proficiat met deze persoonlijkheden, die steeds werken vanuit de eigen kracht en de passie en waarbij dit dan ook de drijfveer voor hun succes vormt, waardoor de jury dan ook geraakt wordt door een meer dan sterk en passionerend verhaal.

De jury van de Lion d’Or zoekt inderdaad naar een sterke persoonlijkheid, iemand die weet te overtuigen, die correct en rechtvaardig is en die beseft dat zijn medewerkers het gezicht of de ambassadeurs van een horecazaak zijn en dus ook de sleutel tot het grote succes op zak heeft.

De laatste tijd kennen wij in ons gastvrijheidsvak wel een groot medewerkersprobleem, sommige organisaties kunnen dit euvel wel heel goed opvangen door o.a. automatisering, maar dan weer anderen moeten daardoor continu geconcentreerd blijven maar krijgen daar ook zoveel voor terug, namelijk een meer dan tevreden gevoel, dat we in ons vak ‘voldoening’ noemen.

We zijn verplicht om onze jonge, ambitieuze en talentrijke sous-chefs ook durven te benoemen, want zo geven we aan onze jonge keukentalenten de mogelijkheid om hun ambitie te tonen. Want ook zij willen proeven van die aangeboden gastvrijheid, zij willen zelf ook nog groeien en daarom dienen we hen ook alle aandacht en tijd te schenken aan het behalen van mooie en toekomstvolle labels.

Laten wij hierbij dan ook vooral niet vergeten dat ons mooie horecavak heel veel bijdraagt tot geluk en mentale gezondheid in onze kwetsbare maatschappij en dat alleen bij een horecabezoek mensen echt bij elkaar komen. Verder zijn veel van onze jongeren de laatste tijd vooral bezig met de wereld om hen heen, van klimaat tot duurzaamheid, gelijkheid en inclusiviteit.

Tenslotte moeten we heel veel bewondering hebben voor de personen, die ons voorgingen, die het moeilijke pad voor ons hebben geëffend… Want zoals we met zijn allen wel weten is de horeca de laatste jaren veel menselijker, professioneler, duurzamer en zelfs beschaafder geworden… En daarom is het ook onze plicht om deze mensen met een zeer lange staat van dienst op een meer dan eerbare manier te danken en te belonen met een mooie titel, die zij meer dan naar waarde verdienen.

Ken je horecaprofessionals, die een uitzonderlijke en lange weg in onze gastvrijheidsbranche hebben afgelegd of personen die ons door hun passie, hun oplossingsgezindheid, een vlekkeloze ervaring en een drijfveer voor succes de weg tonen, nomineer of vermeld ze, wij contacteren hen in alle nederigheid in het slechtste geval wel zelf…

Conclusie: het huidige economische klimaat stelt de horeca voor aanzienlijke uitdagingen maar met de nodige creativiteit, aanpassingsvermogen, klantgerichtheid én inderdaad door sneller op de bal te spelen kunnen we overleven op de verwachtingen van onze gasten, door hen transparantie te bieden in onze prijzen en door verspilling te verminderen.

En laat ons vooral niet vergeten waar horeca werkelijk om draait: gaan voor het geluk van onze gasten, dit moet zeker onze drijfveer zijn en niet alleen praten over de gemiddelde besteding per gast, onze productiviteit in onze keukens en restaurants en de te behalen marges.

Beste sous-chef van Vlaanderen

Beste horeca toeleverancier van Vlaanderen

Lifetime achievement horeca

Horecapersoonlijkheid